Saturday 10 December 2011

Bagaimana IMAN kita...?



Cuba kita renungkan bersama.. Apa perkara yang paling kita semua saaayyyyaaaannngggg??? Sudah tentu kita bersetuju HARTA adalah perkara yang paling lita sayang kan kan...:). Walaupun harta adalah perkara yang paling kita sayang, tetapi jika perlu membuat pilihan antara harta dengan tubuh jasad kita sudah pasti kita semua berkata, Tubuh Badan kita ini lebih penting..kan..

Sekiranya kita sakit, kita perlu membelanjakan RIBUAN RINGGIT bagi merawatnya, bukankah kita akan bersedia untuk KORBANKAN ribuan ringgit itu asalkan sakit tadi dapat di sembuhkan dan kita menjadi sihat..? KENAPA yer..? sudah tentu tidak lain dan tidak bukan krn tubuh badan kita ini ini lebih penting dan lebih kita sayangi BERBANDING harta kita..



Bagaimanapun, apabila doktor mengatakan , kaki kita perlu DIPOTONG bagi mnyelamatkan NYAWA kita, maka sudah pasti kita SEDIA untk mlakukannya kan...? asalkan nyawa kita ni dapat diselamatkann. Nyawa dan Kehidupan ini LEBIH PENTING dari anggota tubuh badan kita..

Disini, TESERLAH la kehebatan IMAN para sahabat Rasulullah. Bagi merka, walaupun nyawa itu adalah satu perkara yg penting, tetapi Iman itu adalah satu perkara yg jauh LEBIH BERNILAI dan BEHARGA berbanding nyawa dan kehidupan mrk. Demi iman mrk Berkorban Apa Sahaja. !!! even prkara yg paling mahal iaitu nyawa mrk...waaaa HEBATTNYA mereka... ! adakah kita semua SETANDING dgn mereka...?? tepuk dada tnya IMAN..:)

Kenapa ini boleh trjadi kpd mrk..? Tidak lain dan tidak bukan kerana hakikat atau kualiti  keimanan yg mereka ada. Mereka FAHAM bila TANPA iman seseorang itu sebenarnya telah menempah KEGAGALAN, KEHINAAN dan KECELAKAAN yg besar di sisi Allah..! Tanpa iman juga tidak ada apa- apa kekayaan pun yg mampu menebus kerugian dan kehinaan yg dihadapi walaupun emas sepenuh bumi !..

Para sahabat sedia MENGORBANKAN meskipun nyawa mrk demi keimanan. Kita suma tahu tntang berbagai alkisah sperti Kisah Sumaiyyah dan suaminya Yasir yg dgn penuh keimanan mngorbankan nyawa mrk demi iman.. Ada satu kisah lagi yg sangat hebat yg mna pada zaman Umar al- Khattab mnjadi khalifah, ada seorang sahabat Nabi  ni namanya kalo tak silap Abdullah bin Huzafah Sahmi yg mana dia dan jemaahnya ditawan oleh tentera Romawi. Mereka dibawa brjumpa dengan raja mrk. lalu raja trsebut MENAWARKAN kerajaan dan KUASA pemerintahannya kpada Abdullah.....waw..!! cuba bayangkan kalo kita yg dapat tawaran mcm tu..??? agak2 kita amik tak...??? tawu tak Abdullah jawab aper..? dia kata kalau raja ini suruh amik semua harta dan kekuasaannya hanya semata -mata nak dia tinggalkan agamanya itu iaitu Islam maka sesekali dia tak akan buat..!  Raja tu naik berang dan mngherdik nak mmbunuhnya dan Abdullah cakap TERSERAHHH..ITU ADALAH HAKKMU...lalu Abdullah diikiat di tiang salib lalu  kedua kaki dan tangannya DIPANAH..takk cukup dgn itu Abdullah akan dihumban dalam periuk panas yg mendidih..lalu Abdullah menangis...raja trkjut knapa dia mnangis..Abdullah mnjawab dia brkata pd dirinya " Seandainya aku dilemparkan dlm periuk ni dn dalam masa yg singkat aku akan mati, jk boleh aku mahu stiap BULU ROMAKU ini mnjadi satu nyawa, dan stiap nyawa ini akn aku korbankan satu prsatu krn AGAMA ALLAH...masyALLAH.....!!! bgitu hebat...

Mngetahui kisah ini seharusnya mmbuatkan kita semakin FAHAM, bagaimanakah generasi terbaik umat ini mletakkan nilai iman di dalam hati kita..?? dan bagaimana pula kita....?

No comments:

Post a Comment