Saturday 10 December 2011

mereka masih ada P E L U A N G !!

Assalamualaikum
Penulisan saya kali ini adalah untuk disini  berkongsi sedikit pngalaman saya yg mana ia terlalu bermakna dan terlalu berharga untuk saya..


Pengalaman itu adalah journey saya ke Sekulah Henry Gurney di Melaka..di situ saya bersama sama rakan- rakan kaunseling yang lain turun padang bersama- sama untuk mengadakan PROGRAM INTERAKSI BERSAMA PLAJAR- PELAJAR henry Gurney..


Pelajar yang terlibat yg bilangannya 99 orang tu cukup mmbuatkan hati saya benar2 TERUSIK...perasaan yang agak gemuruh ditambah semangat yang berkobar- kobar untuk bersama mereka memang sngat mengujakan...mane taknya..sebelum ni hnya dengar dekat corong- corong radio, dada dada akhbar sahaja berkaitan skolah ni..skarang ni..naahhh!! saya sndri akan brsama mereka untuk berkongsi ilmu.


First skali masuk kdlm dewan adik2 kat situ mnyambut kami dgn panggilan yg nampak mcm hormat kot..ala- ala tentera huhu..saat mlihat diorang..mcm2 prasaan ada dalam hati ni..tapi sungguh sangat HAPPY..adik2 tu pon nampak mrka mcm sangat suka dngan kehadiran kami di situ..


Mereka diberikan dalam bbrapa kumpulan dan saya juga turut sbg fasilitator brsam 10 orang adik2 saya..ada yg daripada kedah, johor..ada yang muslim, non muslim..ada yg tua sikit ada yg tua banyak..tp kan muka- muka adik- adik ni tak seperti yang kita jangkakan...seronok berborak, bemesra dgn mereka..berkongsi cerita, meluah apa yg trpendam..mungkin mereka mrasa lega dgan apa yg mereka ceritakan..skurang- kurangnya dapat meringankan sedikit bebanan mereka..;)


akhirnya..bila ada pertemuan pasti adanya perpisahan..saat nak mninggalkan mereka.. ya allah sebaknya terasa..sedih mcm2 prasaan yg ada..walaupun dalam jangka masa yg trlalu singkat namun rasa mcm dah lama mngenali mereka..prasaan kasih sayang tu wujud dalam hati ni..saya dapat lihat bukan sahaja kami kakak- kakak yg mrasakan ksdihan tu tapi adik2 tu juga sama tidak mahu mlepaskan kami..tapi apakan daya..


masih terngiang- ngiang lagi apa yg mrk katakan..." akak, doakan saya yer kak, doakan sy supaya sy berjaya, sy dapat berubah.." , " akak, jgn lupa sy kat sini ye kak, sdih nak tinggalkan akak.."..yaAllah..walaupun mrk bukan brdarah kturunanku tp mrk tetap berdarah saudara islamku..sebak..:(..akak pasti tak akn lupakan kamu semua..


saya kira pertemuan dgn mrk itu sngat brmakna..sesungguhnya mereka bukannya jahat dan bukannya nakal..cuma mereka hanya tersilap pilih jalan dek kerana menurut kata dan hawa nafsu semata- mata..sekurang- kurangnya mereka masih lagi ada peluang yang kedua untuk teruskan kehidupan yg semntara ini..


Ingatlah, kita manusia kitalah yang mngatur prjalanan hidup kita, kita yang mrancang apa yg bakal kita hadapi..jadi atau tak hanya diatas yg lebih mngetahui..rancanglah dgn bertepatan dgn landasan dan syariat yg digariskan..berfikir menggunakan akal dan bukan nafsu semata- mata....

bersama Tim. Pegarah Penjara


bakal- bakal kaunselor InsyaAllah..

Wallahu'alamm...

No comments:

Post a Comment